SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO ŚWIETLICY SZKOLNEJ
W LUTYM 2010
OBSZAR:
1. 1. Tradycja i ceremoniał.
2. 2. Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
1.Przyroda zimą - zajęcia tematyczne (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).
S. Wojciechowska-Szul omówiła z uczniami cechy zimowego krajobrazu i wykonała z nimi obrazki o tematyce zimowej.
A. Matukin-Pakuszyńska rozmawiała z uczniami nt. "Czym dla mnie jest zima? - nostalgią, ciągłym ubieraniem, radością."
I. Brzeżańska przeprowadziła z uczniami zajęcia plastyczne pt. "Przyroda zimą".
2. III Festiwal Karaoke (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).
Wszyscy wychowawcy świetlicy przygotowywali uczniów do występów.
W Festiwalu udział wzięli:
SOLIŚCI:
1. Natalia Piasecka "Słowa" - I miejsce
2. Marta Dąbrowska "Dmuchawce, latawce, wiatr." - II miejsce
3. Aleksandra Sachoń "Konik na biegunach" - III miejsce
4.Ewelina Atłachowicz "Dżaga
DUETY:
1.Wiktoria Brzezińska, Kinga Szewczuk "Szansa" - I miejsce
2. Klaudia Maczulis, Monika Maczulis "Dżaga" - III miejsce
3. Barbara Łabędzka, Magdalena Wojnarowska "Tyle słońca w całym mieście"
4. Aleksandra Pakuszyńska, Piotr Czioska "Konik na biegunach"
5. Paweł Bednarz, Maksymilian Joniec "Jak anioła głos" - II miejsce
6. Wiktoria Szparniak, Maciej Kałabun "Słowa"
III Festiwal Karaoke poprowadziła A. Matukin-Pakuszyńska.
Zwycięzcy otrzymali dyplomy i gadżety reklamowe.
3.Tłusty czwartek - stoisko
spożywcze (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).
Zadanie nie zostało zrealizowane, ponieważ "tłusty czwartek" przypadł na czas ferii zimowych.
ZADANIA CAŁOROCZNE
1.Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).
2. 15.
02.
W konkursie udział wzięli:
1.Oskar Makowski III b
2.Grzegorz Galikowski II a
3.Maciej Kurus III b
Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali wyróżnienia i drobne upominki.
3.Opieka nad gazetkami:
a) "Wieści świetlicowe" - zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),
b)gazetka informacyjna w świetlicy - na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (wszyscy wychowawcy świetlicy),
c)gazetka z aktualnościami - nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym - gazetki o tematyce zimowej (odp. D. Kondziela),
d)minigaleria - zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie z programem wychowawczym świetlicy szkolnej, prace konkursowe - oraz z programem autorskim D. Kondzieli"Radość tworzenia...".
4. S. Wojciechowska-Szul wykonała z uczniami dekoracje wiosenne.
5.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).
6.Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.
7."Świat sztuki" - zajęcia z elementami arteterapii - I. Brzeżańska wykonała z uczniami "rzeźby śniegowe".
8.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie - D. Kondziela zakończyła zbiórkę artykułów dla schroniska.
9.Taniec nowoczesny z elementami jogi - cykl zajęć - A. Matukin-Pakuszyńska przygotowała uczniów do występu podczas XIII Międzynarodowego Turnieju Judo w ramach "Białej Zimy".
10.Realizacja kampanii "Szkoła bez przemocy":
- szkoła kontynuuje podjęte zadania wolontaryjne (pomoc Domowi Dziecka w Tarnowie Opolskim, szkole w Togo, schroniskom dla zwierząt itp.).
11.Realizacja programu "Super Wiewiórka" - D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia tematyczne - sytuacje trudne; jak je rozpoznać; jak się zachować, jak dbać o bezpieczeństwo własne i innych.
12. Przeprowadzenie cyklu zajęć "Zło dobrem zwyciężaj" - wychowawcy świetlicy w lutym nie przeprowadzali zajęć w ramach w/w cyklu.
13. Opieka nad stroną internetową WWW.wodip.opole.pl/~sp24_swietlica -A. Matukin-Pakuszyńska wprowadza nowe informacje na bieżąco.
14. Zbiórka surowców wtórnych - A. Matukin-Pakuszyńska kontynuuje zbiórkę surowców: puszek, baterii i makulatury.
PROGRAMY AUTORSKIE
1."Bądź sobą" - A. Matukin-Pakuszyńska - przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. rozpoznawania emocji - gry integracyjne.
2."Mały Ratownik" - S. Wojciechowska - Szul - przeprowadziła zajęcia nt. udzielania pomocy przy omdleniach.
3."Mały Hubert" -S. Wojciechowska-Szul i A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziły zajęcia z uczniami nt. pomocy zwierzętom w zimie.
4. "Radość tworzenia - spotkania z wyobraźnią - D. Kondziela nie przeprowadziła zajęć z w/w programu - L-4.
5. "Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo. Rady i porady Żabusi Agusi". D. Kondziela przesunęła inaugurację zajęć na II semestr, po realizacji zagadnień z programu "Super Wiewiórka".
W MARCU 2010
OBSZAR:
1. Tradycja i ceremoniał.
2. Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
1.Obchody
Dnia Zdrowia (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).
Obchody Dnia Zdrowia zostały połączone z Dniem Otwartym w naszej szkole, który odbył się 20. 03. 2010 r. W jego ramach świetlica szkolna zaproponowała wspólne przygotowywanie wiosennych tostów (dobór dodatków z bogatego spektrum warzyw: pomidory, ogórki, rzodkiewki, szczypiorek, natka pietruszki), wspólne przygotowywanie soków warzywno-owocowych oraz zaprosiła do ćwiczeń z elementami jogi i tai-chi.
2.Wiosna
– zajęcia tematyczne, plastyczne (odpowiedzialni wszyscy
wychowawcy świetlicy).
Wszyscy wychowawcy świetlicy przeprowadzili różnorodne zajęcia o tematyce wiosennej.
I.Brzeżańska czytała z uczniami czasopisma „w poszukiwaniu wiosny”.
J. Pawlak przeprowadził z uczniami zajęcia o tematyce wiosennej.
D. Kondziela wykonała z uczniami dekorację „Pani Wiosna” z wykorzystaniem różnorodnych materiałów, zainspirowała muzycznie uczniów do wykonania tła do prac plastycznych przedstawiających kwiaty wykonane z wielobarwnych kółek, zaproponowała uczniom wykonanie techniką decoupagewiosennych obrazków.
S. Wojciechowska-Szul wykonała z uczniami dekorację ścienną z wykorzystaniem wiosennych elementów; przygotowywała wyroby o tematyce wiosennej na kiermasz (dekoracje kwiatowe, wiosenne ślimaczki, motylki itp.).
A. Matukin-Pakuszyńska wspomagała prace przy przygotowywaniu kiermaszu.
3.
V Międzyświetlicowy Turniej Warcabowy (odpowiedzialni wszyscy
wychowawcy świetlicy).
Turniej został przeniesiony na 21. 04. 2010 r.
4.„Międzynarodowy
Dzień Poezji” – 21. 03 (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy
świetlicy).
D. Kondziela recytowała uczniom wiersze dla dzieci.
A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła z uczniami pogadankę nt. święta poezji, czytała z dziećmi ulubione wiersze.
S. Wojciechowska-Szul rozmawiała z uczniami nt. jakie wiersze lubimy.
5.Zorganizowanie
kiermaszu wielkanocnego (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy
świetlicy).
Wszyscy wychowawcy świetlicy włączyli się w przygotowanie i przeprowadzenie kiermaszu wielkanocnego: przygotowywali elementy dekoracyjne, koszyczki wielkanocne, „dekorki”, mazurki.
J. Pawlak dostarczył dzięki sponsorowi „dekorki” – odlewy gipsowe elementów kwiatowych, owoców, stylizowanych masek.
Całkowity dochód z kiermaszu – 82, 60 PLN – został przeznaczony na potrzeby świetlicy szkolnej.
PONADTO
1.„Kraina Kolorowych Motyli” została zaproszona do zaprezentowania swojej pracy i osiągnięć na Międzywojewódzkiej Konferencji Metodycznej dla wychowawców świetlic szkolnych organizowanej przez MODN w Opolu. Ze względu na duże zainteresowanie konferencją odbędzie się ona w dwóch terminach:
23. 03. 2010 – reprezentacja świetlicy – S. Wojciechowska-Szul, D. Kondziela,
13. 04. 2010 – reprezentacja świetlicy – S. Wojciechowska-Szul, A. Matukin-Pakuszyńska.
A. Matukin-Pakuszyńska przygotowała prezentację multimedialną i ulotki informacyjne, D. Kondzielawykonała plakaty informacyjne prezentujące pracę wychowawczą świetlicy, ofertę edukacyjną, programy autorskie, prace dzieci z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych, współpracę z różnorodnymi podmiotami itp.
S. Wojciechowska przygotowała drobne upominki dla uczestników konferencji z nazwą naszej szkoły oraz przedstawiła szerokie spektrum przestrzennych prac plastycznych wykonanych przez naszych podopiecznych, omówiła również najważniejsze obszary pracy świetlicy podczas prezentacji multimedialnej.
3. 30. 03. 2010 – w ramach programu „Super Wiewiórka” na zaproszenie D. Kondzieli odbyło się spotkanie z opiekunem szkolnego PCK J. Kościanowską nt. praktycznego korzystania z telefonów alarmowych.
4.04. 03. 2010 – inauguracja „kącika kulinarnego”; I czwartek miesiąca będzie dniem przygotowywania różnorodnych potraw w świetlicy. Jako pierwszy został przygotowany przez uczniów „tęczowy tort” z galaretek pod opieką S. Wojciechowskiej-Szul.
ZADANIA CAŁOROCZNE
1.Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).
2. 09. 03. 2010 – D. Kondziela przeprowadziła konkurs wiedzy nt. zachowywania się w trudnych sytuacjach jako podsumowanie zajęć przeprowadzonych w ramach programu „Super Wiewiórka”. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali wyróżnienia i drobne upominki.
3.03. 2010 – S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła mini konkurs nt. zwiastunów wiosny w ramach programu „Mały Hubert”. Uczniowie otrzymali żuczki – zabawki.
4.19. 03. 2010 – wysłaliśmy prace na konkurs org. przez MDK w Opolu „Projekt kartki świątecznej” uczennic: Wiktorii Brzezińskiej, Kingi Szewczuk (prowadzone przez D. Kondzielę) i Marzeny Sosnowskiej (prowadzonej przez S. Wojciechowską – Szul).
4.Opieka nad gazetkami:
a) „Wieści świetlicowe” – zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),
b)gazetka informacyjna w świetlicy – na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (wszyscy wychowawcy świetlicy),
c)gazetka z aktualnościami – nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym – gazetki o tematyce wiosennej (odp. D. Kondziela),
d)minigaleria – zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie
z programem wychowawczym świetlicy szkolnej, prace konkursowe – oraz z programem autorskim D. Kondzieli „Radość tworzenia...”.
5.D. Kondziela wykonała z uczniami dekoracje wiosenne w sali głównej oraz Sali do zajęć cichych.
6.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).
7..Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.
J. Pawlak zaproponował uczniom gry i zabawy rozwijające wyobraźnię przestrzenną, wyposażył świetlicę w replikę sekstansu.
D. Kondziela wyjaśniła uczniom niektóre prawa fizyki w oparciu o budowanie konstrukcji z klocków.
S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła z uczniami szereg zajęć w ramach cyklu „Ciekawy świat”: atrament sympatyczny, rozwarstwianie kolorów, domowe RTG, sztuczki karciane, zaznajomienie z sekstansem itp.
7.„Świat sztuki” – zajęcia z elementami arteterapii – I. Brzeżańska przeprowadziła z uczniami cykl zajęć plastyczno-literackich „Magiczne drzewo”.
8.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie – D. Kondziela zakończyła zbiórkę artykułów dla schroniska.
9.Taniec nowoczesny z elementami jogi – cykl zajęć – A. Matukin-Pakuszyńska ćwiczyła z uczniami układ choreograficzny.
10.Realizacja kampanii „Szkoła bez przemocy”:
- szkoła kontynuuje podjęte zadania wolontaryjne (pomoc Domowi Dziecka w Tarnowie Opolskim, szkole w Togo, schroniskom dla zwierząt itp.).
11.Realizacja programu „Super Wiewiórka” - D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia tematyczne – podstawy I pomocy przedmedycznej (sposoby radzenia sobie w przypadku niewielkich zranień, oparzeń, krwotoku z nosa).
12. Przeprowadzenie cyklu zajęć „Zło dobrem zwyciężaj” – D. Kondziela „Słowa mogą ranić”, A. Matukin-Pakuszyńska – eliminacja agresji u dzieci „Ręka nie musi bić”, S. Wojciechowska-Szul – ćwiczenia relaksacyjne.
13. Opieka nad stroną internetową WWW.wodip.opole.pl/~sp24_swietlica –A. Matukin-Pakuszyńska wprowadza nowe informacje na bieżąco.
14. Zbiórka surowców wtórnych – A. Matukin-Pakuszyńska kontynuuje zbiórkę surowców: puszek, baterii i makulatury.
PROGRAMY AUTORSKIE
1.„Bądź sobą” – A. Matukin-Pakuszyńska – przeprowadziła z uczniami zajęcia integracyjne „Dziecko w studni”, budowanie pozytywnego obrazu samego siebie „Ludzie do ludzi”
2.„Mały Ratownik” – S. Wojciechowska – Szul – przeprowadziła zajęcia nt. udzielania pomocy przy zwichnięciach i złamaniach.
3.„Mały Hubert” –S. Wojciechowska-Szul i A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziły zajęcia z uczniami nt. przygotowań przyrody do wiosny.
4. „Radość tworzenia – spotkania z wyobraźnią - D. Kondziela zapoznała uczniów z następującymi technikami: „prasowanki”, „kalkografia”, „czarodziejska nitka”.
5. „Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo. Rady i porady Żabusi Agusi”. D. Kondziela przesunęła inaugurację zajęć na II semestr, po realizacji zagadnień z programu „Super Wiewiórka”.
W
K W I E T N I U 2010
OBSZAR:
1. Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
1.Międzynarodowy
Dzień Ziemi – 22. 04. (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy
świetlicy).
S. Wojciechowska-Szul czytała i analizowała z uczniami wiersz Stefana Pastuszewskiego pt. „Smok i smog”, a następnie rozmawiała nt. zanieczyszczania ziemi przez człowieka.
A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła z uczniami pogadankę nt. czym jest Dzień Ziemi dla natury i dla ludzi.
D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. dbałości o czystość naszej planety, chronienie ziemi przed zanieczyszczeniami oraz skutków braku poszanowania środowiska naturalnego.
2.„Dzień
bez Hałasu” – 25. 04 (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy
świetlicy).
S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła z uczniami pogadankę o szkodliwości hałasu i jego wpływie na nasze życie. Obejrzała z nimi film z serii „Było sobie życie – ucho”.
A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła z uczniami pogadankę nt. szkodliwości hałasu i jego wpływu na młody organizm. Obejrzała z nimi film z serii „Było sobie życie – ucho”.
D. Kondziela rozmawiała z uczniami nt. szkodliwości hałasu, jego wpływie na funkcjonowanie naszego organizmu.
3.„Nasi
mali ulubieńcy” – konkurs plastyczno-literacki (odpowiedzialni
wszyscy wychowawcy świetlicy).
1.04.– S. Wojciechowska-Szul ogłosiła rozpoczęcie konkursu i omówiła jego kryteria.
- D. Kondziela rozstrzygnęła konkurs.
Wpłynęło prac
PONADTO
1. 09. 04. – na zaproszenie D. Kondzieli odbyło się spotkanie z pielęgniarką nt. higieny włosów, ciała, zębów, szkodliwości hałasu, profilaktyki chorób.
2. 15. 04. – pod opieką S. Wojciechowskiej-Szul uczniowie klas Ia, IIa, IIb, IIIa, IIIc przygotowali tort śmietanowo-owocowy.
3.
21. 04. – odbył się V Międzyświetlicowy Turniej
Warcabowy klas I-III.
W turnieju wzięło udział 15 uczniów z PSP nr 1, PSP nr 15 i PSP nr 24 w Opolu.
Nasze osiągnięcia:
I miejsce
klas I – Bartosz Nowak I a
I miejsce
klas II – Wojciech Gabryjelski II b
I miejsce
klas III – Franciszek Matejka III a
II miejsce
klas III – Oskar Makowski III b
Przygotowanie i przeprowadzenie turnieju – A. Matukin-Pakuszyńska, S. Wojciechowska-Szul.
Każdy uczestnik turnieju otrzymał dyplom i drobny upominek, zwycięzcy otrzymali dyplomy, nagrody rzeczowe oraz statuetki.
Wszyscy uczestnicy turnieju zostali podjęci drobnym poczęstunkiem.
ZADANIA CAŁOROCZNE
1. Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej
placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).
2. W kwietniu wychowawcy świetlicy przeprowadzili na bieżąco szereg konkursów sprawnościowych, matematycznych, plastycznych itp. wynikających ze specyfiki przeprowadzanych zajęć.
3.Opieka nad gazetkami:
a) „Wieści świetlicowe” – zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),
b)gazetka informacyjna w świetlicy – na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (wszyscy wychowawcy świetlicy),
c)gazetka z aktualnościami – nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym – gazetka nt. tragedii pod Smoleńskiem (odp. D. Kondziela),
d)minigaleria – zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie z programem wychowawczym świetlicy szkolnej, prace konkursowe – oraz z programem autorskim D. Kondzieli „Radość tworzenia...”.
4. D. Kondziela wykonała z uczniami dekoracje wiosenne w sali głównej.
5.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).
6.Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.
S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła z uczniami szereg zajęć w ramach cyklu „Ciekawy świat”: łamigłówki zapałczane, eksperymenty z rozszerzalnością cieplną materiałów, „ciekawe liczby”, mikroskop. Czytała z uczniami opowiadania ze zbioru „Detektyw Pozytywka” (zadania doskonalące umiejętność wyciągania właściwych wniosków, analizowania tekstu).
7.„Świat sztuki” – zajęcia z elementami arteterapii – I. Brzeżańska projektowała z uczniami postaci z bibuły i papieru.
8.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie – D. Kondziela przekazała zebrane artykuły i żywność do schroniska.
9.Taniec nowoczesny z elementami jogi – cykl zajęć – A. Matukin-Pakuszyńska ćwiczyła z uczniami układ choreograficzny.
10.Realizacja kampanii „Szkoła bez przemocy”:
- S. Wojciechowska-Szul zapoznała grono pedagogiczne z akcją „Wychowawca Roku” ogłoszoną przez organizatora (rozpropagowaniem akcji miał się zająć SU).
11.Realizacja programu „Super Wiewiórka”:
- 13.04 – odbyło się spotkanie z p. J. Kościanowską nt. podstaw I pomocy przedmedycznej – poznanie pozycji bocznej ustalonej, ćwiczenie w stosowaniu,
- 20. 04. - odbyło się spotkanie z p. J. Kościanowską nt. wzywania pomocy, ćwiczenia praktyczne.
- D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. niebezpieczeństw czyhających w kuchni – bezpieczne posługiwanie się sprzętem kuchennym, ostrożne obchodzenie się z prądem i gazem.
12. Przeprowadzenie cyklu zajęć „Zło dobrem zwyciężaj” – w kwietniu nie przeprowadzono zajęć z tego cyklu.
13. Opieka nad stroną internetową WWW.wodip.opole.pl/~sp24_swietlica –A. Matukin-Pakuszyńska wprowadza nowe informacje na bieżąco.
14. Zbiórka surowców wtórnych – A. Matukin-Pakuszyńska kontynuuje zbiórkę surowców: puszek, baterii i makulatury.
PROGRAMY AUTORSKIE
1.„Bądź sobą” – A. Matukin-Pakuszyńska – przeprowadziła z uczniami zajęcia pt. „Schowaj złość”, zabawy integracyjne, podnoszące samoocenę, scenki dramowe – spotkanie z nieznajomym.
2.„Mały Ratownik” – S. Wojciechowska – Szul – omówiła z uczniami typy urazów jakie mogą powstać podczas zabawy na podwórku.
3.„Mały Hubert” –S. Wojciechowska-Szul i A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziły zajęcia z uczniami nt. przygotowań lasu do wiosny, zachowania zwierząt.
4. „Radość tworzenia – spotkania z wyobraźnią - D. Kondziela zapoznała uczniów z następującymi technikami: „kalkografia”, „dmuchanki”, „marmurkowanie”.
5. „Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo. Rady i porady Żabusi Agusi”. 30. 04. D. Kondziela zainaugurowała cykl spotkań z „Żabusią Agusią”, zapoznała uczniów z celem i tematyką zajęć.
W MAJU 2010
OBSZAR:
1. Tradycja i ceremoniał.
2. Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
1.
Zapoznanie ze świętami 1, 2, 3 Maja – zajęcia tematyczne,
przybliżenie historii powstania tych świąt (odpowiedzialni
wszyscy wychowawcy świetlicy).
S. Wojciechowska-Szul zapoznała ze świętami 1, 2, 3 Maja uczniów, przybliżyła historię powstania tych świąt oraz rozmawiała nt. ich obchodów dzisiaj.
A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła z uczniami pogadankę nt. genezy majowych świąt.
D. Kondziela rozmawiała z uczniami nt. znaczenia 1, 2, 3 Maja – sposoby obchodów świąt państwowych.
2.
Dzień Matki – 26. 05 (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy
świetlicy).
Wszyscy wychowawcy świetlicy rozmawiali o tym szczególnym święcie z uczniami, mówili o sposobach uczczenia Dnia Matki – laurki, kwiatki, prezenty, niespodzianki itp.
3.
Światowy Dzień Kosmosu – 21. 05 (odpowiedzialni wszyscy
wychowawcy świetlicy).
S. Wojciechowska-Szul rozmawiała z uczniami nt. jak powstał wszechświat, układ słoneczny; kiedy ludzie wyruszyli na podbój kosmosu.
A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła z uczniami pogadankę nt. święta, wysłuchała swobodnych wypowiedzi nt. „Jak wyglądałaby moja podróż w kosmos?”.
D. Kondziela przeprowadziła zajęcia – nazwy planet i ich kolejność, ciekawostki nt. kosmosu.
J. Pawlak oglądał z dziećmi film pt. „Muchy w kosmosie”.
I. Brzeżańska przeprowadziła z uczniami zajęcia plastyczne pt. „Kosmiczny ogród”.
1.
Wiosenna kawiarenka – stoisko spożywcze (odpowiedzialni
wszyscy wychowawcy świetlicy).
20. 05 – 26. 05. 2010 wszyscy wychowawcy świetlicy zaangażowali się w przygotowanie kiermaszu z okazji Dnia Matki, na którym można było kupić wyroby artystyczne, ozdoby, laurki, kwiatki itp. dla mamy oraz skorzystać z gościnności kawiarenki (ciasta i tosty wiosenne).
Całkowity dochód w wysokości 70,60 PLN został przeznaczony na potrzeby świetlicy szkolnej.
PONADTO
1.„Kraina Kolorowych Motyli” została ponownie zaproszona do zaprezentowania swojej pracy i osiągnięć na Międzywojewódzkiej Konferencji Metodycznej dla wychowawców świetlic szkolnych organizowanej przez MODN w Opolu. Ze względu na katastrofę samolotu rządowego w Smoleńsku termin kwietniowy został przesunięty na 19. 05. 2010 roku.
Świetlicą reprezentowały: S. Wojciechowska-Szul i A. Matukin-Pakuszyńska.
A. Matukin-Pakuszyńska przygotowała prezentację multimedialną i ulotki informacyjne, D. Kondziela wykonała plakaty informacyjne prezentujące pracę wychowawczą świetlicy, ofertę edukacyjną, programy autorskie, prace dzieci z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych, współpracę z różnorodnymi podmiotami itp.
S. Wojciechowska przygotowała drobne upominki dla uczestników konferencji z nazwą naszej szkoły oraz przedstawiła szerokie spektrum przestrzennych prac plastycznych wykonanych przez naszych podopiecznych, omówiła również najważniejsze obszary pracy świetlicy podczas prezentacji multimedialnej.
2. 20. 05. 2010 odbyły się kolejne zajęcia w ramach „Kącika kulinarnego” – wykonywaliśmy sałatki owocowe i warzywne.
3. Wszyscy wychowawcy świetlicy przeprowadzili z uczniami rozmowy nt. usuwania skutków powodzi, zagrożeń epidemiologicznych, spożywania jedzenia po powodzi, dotykania rzeczy, które miały styczność z brudną wodą.
ZADANIA CAŁOROCZNE
1. Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).
2. W maju nasi uczniowie godnie reprezentowali naszą szkołę na konkursach zewnętrznych:
06. 05. 2010 – I miejsce, Grand Prix VI Konkursu Tańca Nowoczesnego w kategorii szkół podstawowych – Karolina Polan, Konstancja Przybylska, przygotowanie uczennic – A. Matukin-Pakuszyńska.
27. 05. 2010 – V Festiwal „MIKROFON I TY” – II miejsce w kategorii soliści – Natalia Piasecka, Adrian Sosnowski; III miejsce w kategorii zespół – Weronika Pawełczak, Agnieszka Pawłowska, Marzena Sosnowska.
3. Opieka nad gazetkami:
a) „Wieści świetlicowe” – zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),
b)gazetka informacyjna w świetlicy – na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (wszyscy wychowawcy świetlicy),
c)gazetka z aktualnościami – nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym – Dzień Matki, Dzień Kosmosu (odp. D. Kondziela),
d)minigaleria – zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie
z programem wychowawczym świetlicy szkolnej, prace konkursowe – oraz z programem autorskim D. Kondzieli „Radość tworzenia...”.
4. D. Kondziela wykonała z uczniami dekoracje wiosenne w sali głównej.
I. Brzeżańska wzbogaciła ekspozycję w sali cichej o elementy obrazujące kosmos.
5. Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie
z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).
6. Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.
S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła z uczniami szereg zajęć w ramach cyklu „Ciekawy świat”: rozpoznawanie roślin leczniczych i jadalnych w najbliższym otoczeniu, wywoływanie „ducha” w szklance, rozchodzenie się światła w wodzie, gęstości cieczy, domowy kompas. Czytała z uczniami opowiadania ze zbioru „Detektyw Pozytywka” (zadania doskonalące umiejętność wyciągania właściwych wniosków, analizowania tekstu).
7. „Świat sztuki” – zajęcia z elementami arteterapii – I. Brzeżańska kolorowała z uczniami obrazki o tematyce wiosennej, wymyślała z dziećmi historie do obrazków.
8. Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie – D. Kondziela przekazała zebrane artykuły i żywność do schroniska.
9. Taniec nowoczesny z elementami jogi – cykl zajęć – A. Matukin-Pakuszyńska ćwiczyła z uczniami układ choreograficzny do podkładu muzycznego zespołu Bee Gees.
10.Realizacja kampanii „Szkoła bez przemocy”:
- S. Wojciechowska-Szul zapoznała grono pedagogiczne z propozycjami przeprowadzenia Dnia Szkoły bez Przemocy (07. 06. 2010).
11.Realizacja programu „Super Wiewiórka”:
D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. „pomagamy osobom starszym, słabszym oraz młodszym dzieciom”, „prawidłowa postawa ciała”, „las i jego mieszkańcy; właściwe zachowanie w lesie”.
12. Przeprowadzenie cyklu zajęć „Zło dobrem zwyciężaj”:
D. Kondziela przeprowadziła zajęcia nt. okazywania życzliwości i szacunku dla drugiego człowieka, rozmawiała nt. wzajemnej życzliwości oraz konieczności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
13. Opieka nad stroną internetową WWW.wodip.opole.pl/~sp24_swietlica –A. Matukin-Pakuszyńska wprowadza nowe informacje na bieżąco.
14. Zbiórka surowców wtórnych – A. Matukin-Pakuszyńska kontynuuje zbiórkę surowców: puszek, baterii i makulatury.
PROGRAMY AUTORSKIE
1. „Bądź sobą” – A. Matukin-Pakuszyńska – przeprowadziła z uczniami kalambury – rozpoznawanie energii i uczuć, pogadanka nt. nazywania emocji – zrozumienie potrzeb innych. Budowanie poczucia własnej wartości – zabawy integracyjne.
2. „Mały Ratownik” – S. Wojciechowska – Szul – omówiła z uczniami wyposażenie apteczki, I pomoc przy omdleniach; omówiła zasady bezpiecznego udzielania pomocy.
3. „Mały Hubert” –S. Wojciechowska-Szul i A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziły pogadankę z uczniami nt. stosunku do zwierząt, znęcania się nad nimi.
4. „Radość tworzenia – spotkania z wyobraźnią - D. Kondziela zapoznała uczniów z następującymi technikami: „batiki”, „mokre w mokrym”, malowała z uczniami farbami akrylowymi przy użyciu kulki.
5. „Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo. Rady i porady Żabusi Agusi”: „Główne składniki naszego pożywienia”, „Co to znaczy zdrowo się odżywiać?”, „Co należy jeść i pić w ciągu dnia? (komponowanie jadłospisów)”.
W CZERWCU 2010
OBSZAR:
1. Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
2. Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie
1.
Bezpieczne wakacje (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).
Wszyscy wychowawcy świetlicy przypomnieli uczniom o zasadach bezpieczeństwa oraz zasadzie „ograniczonego zaufania” podczas letniego wypoczynku.
2.
Dzień Dziecka – moje prawa (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy
świetlicy).
Dzień Dziecka w świetlicy szkolnej połączyliśmy ze Świętem Motyli. Wszyscy uczniowie, którzy przekroczyli próg świetlicy otrzymali „słodkiego” motylka oraz ptysia w kształcie motyla.
Wszyscy wychowawcy świetlicy przypomnieli także uczniom o ich prawach.
3.
Dzień Ochrony Środowiska – 05. 06 (odpowiedzialni wszyscy
wychowawcy świetlicy).
S. Wojciechowska-Szul przygotowywała z uczniami „Pokaz mody ekologicznej” w oparciu o popularne bajki i baśnie: „Zielony Kapturek i wilk Recycling”, Śmieciopas”, „O dwóch takich co ukradli świeże powietrze”, „Słowik”.
A. Matukin-Pakuszyńska była koordynatorem Tygodnia Ochrony Środowiska w naszej szkole, przygotowała apel, nadzorowała konkursy i wystawy.
D. Kondziela rozmawiała z uczniami nt. dbania o środowisko naturalne w związku z obchodami Dnia Ochrony Środowiska i Dnia bez Samochodu.
4.
Dzień bez Samochodu – 06. 06 (odpowiedzialni wszyscy
wychowawcy świetlicy).
Wszyscy wychowawcy świetlicy rozmawiali z uczniami nt. zanieczyszczeń emitowanych przez spaliny samochodowe i wskazywali korzyści z korzystania z innych środków transportu.
2.
Dzień Ojca – 23. 06 (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy
świetlicy).
Wszyscy wychowawcy świetlicy rozmawiali z uczniami nt. Dnia Ojca, sposobów uczczenia tego święta – laurki, życzenia, niespodzianki itp.
ZADANIA CAŁOROCZNE
1. Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).
2. W czerwcu D. Kodziela przeprowadziła konkurs plastyczny pt. „Najpiękniejszy Motylek”. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali słodkie upominki.
3. Opieka nad gazetkami:
a) „Wieści świetlicowe” – zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),
b)gazetka informacyjna w świetlicy – na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (wszyscy wychowawcy świetlicy),
c)gazetka z aktualnościami – nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym – Wakacje (odp. D. Kondziela),
d)minigaleria – zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie
z programem wychowawczym świetlicy szkolnej, prace konkursowe – oraz z programem autorskim D. Kondzieli „Radość tworzenia...”.
4. D. Kondziela wykonała z uczniami dekoracje wakacyjne w sali głównej.
5. Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie
z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).
6. Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.
S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła z uczniami szereg zajęć w ramach cyklu „Ciekawy świat”: czytała z uczniami opowiadania ze zbioru „Detektyw Pozytywka” (zadania doskonalące umiejętność wyciągania właściwych wniosków, analizowania tekstu).
7. „Świat sztuki” – zajęcia z elementami arteterapii – I. Brzeżańska kolorowała z uczniami obrazki o tematyce wakacyjnej, wymyślała z dziećmi historie do obrazków.
8. Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie – D. Kondziela przekazała zebrane artykuły i żywność do schroniska.
9. Taniec nowoczesny z elementami jogi – cykl zajęć – A. Matukin-Pakuszyńska ćwiczyła z uczniami układ choreograficzny do podkładu muzycznego zespołu Bee Gees.
10.Realizacja kampanii „Szkoła bez przemocy”:
S. Wojciechowska-Szul zapoznała grono pedagogiczne z harmonogramem przeprowadzenia Dnia Szkoły bez Przemocy (07. 06. 2010):
-
debata wśród uczniów na temat: "Dobre słowa, dobre
uczynki",
- PERYFERIADA (zawody sportowe) z udziałem PSP nr 16 i PSP nr 26
z Opola (ze względu na położenie szkoły na terenach
zalewowych, termin PERYFERIADY może ulec zmianie),
- warsztaty pt. "Jak nie stać się ofiarą przemocy w
szkole?",
- warsztaty na temat: "Zło dobrem zwyciężaj",
- podsumowanie licznych akcji charytatywnych np. pomoc dla
fundacji charytatywnych: "Serce - na pomoc chorym i
potrzebującym dzieciom", "Góra grosza", "Walka
z głodem" itp.,
- podsumowanie projektu edukacyjnego UNICEF-u "Baw się i
bądź bezpieczny",
- podsumowanie akcji "Mamo, tato - nie pal przy mnie",
- podsumowanie akcji "Niepełnosprawni są wśród nas",
- podsumowanie obchodów z okazji 20 - lecia Konwencji Praw
Dziecka
Szczegółowe sprawozdanie zostało opracowane w formie folderu.
11.Realizacja programu „Super Wiewiórka”: D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. „pomagamy osobom starszym, słabszym oraz młodszym dzieciom”, „prawidłowa postawa ciała”, „las i jego mieszkańcy; właściwe zachowanie w lesie”.
12. Przeprowadzenie cyklu zajęć „Zło dobrem zwyciężaj” – w czerwcu nie przeprowadzono żadnych zajęć z w/cyklu.
13. Opieka nad stroną internetową WWW.wodip.opole.pl/~sp24_swietlica –A. Matukin-Pakuszyńska wprowadza nowe informacje na bieżąco.
14. Zbiórka surowców wtórnych – A. Matukin-Pakuszyńska kontynuuje zbiórkę surowców: puszek, baterii i makulatury.
PROGRAMY AUTORSKIE
1. „Bądź sobą” – A. Matukin-Pakuszyńska – przeprowadziła z uczniami zabawy integracyjne.
2. „Mały Ratownik” – S. Wojciechowska – Szul – rozmawiała z uczniami o „Międzynarodowym Dniu Honorowych Dawców Krwi”, projektowała z nimi znaczki Honorowych Dawców Krwi.
3. „Mały Hubert” –S. Wojciechowska-Szul i A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziły z uczniami zajęcia nt. rozpoznawania i naśladowania odgłosów zwierząt.
4. „Radość tworzenia – spotkania z wyobraźnią - D. Kondziela zapoznała uczniów z następującymi technikami: „dekalkomania”, „marmurkowania”.
5. „Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo. Rady i porady Żabusi Agusi”: „Gdzie mieszkają witaminy, wartości odżywcze różnych produktów i ich wpływ na organizm”, „Jakie produkty warto spożywać, a jakich należy unikać”, „Podsumowanie zajęć – powtórzenie przykazań żywieniowych”.